Overig LZV

Choose your country




  • Overig LZV

    Details

  • Overig LZV

    Foto's

  • Overig LZV

    Configurator

LZV 

Tracon Ecocombi heeft een uitgebreid LZV-programma. Als enige in Europa hebben wij voor elke toegestane LZV-combinatie een voertuig ontwikkeld. Het meest opvallend is daarbij de LZV Combitrain en de LZV-insteekdolly en -oplegger. Tracon Ecocombi is door dit uitgebreide assortiment bij uitstek in staat om u juist te adviseren welke LZV-combinatie in uw situatie de beste is. Tracon Ecocombi levert veel LZV-voertuigen aan Scandinavië. Ook op de Nederlandse wegen rijden veel toonaangevende bedrijven met LZV's van Tracon Ecocombi. 

Ook voor het aanpassen en ombouwen van uw bestaande wagenpark naar LZV-gebruik zijn wij u graag van dienst, zodat wij u een totaaloplossing kunnen bieden.

LZV wetgeving

LZV is in Nederland officieel toegestaan. Wel worden er eisen aan de LZV-combinatie en aan de chauffeur gesteld. Hier een opsomming van de belangrijkste eisen:

Chauffeur:

-het bedrijf dient te beschikken over een Basisontheffing LZV;
-de chauffeur moet minimaal 5 jaar zijn CE rijbewijs hebben en relevante ervaring;
-de chauffeur mag de laatste 3 jaar geen ontzegging gehad hebben van de rijbevoegdheid;
-de chauffeur moet een geldig LZV-certificaat hebben (2 dagen cursus).

LZV-combinatie:

-maximale lengte van de gehele LZV-combinatie is 25,25 meter (standaard 16,50 meter bij trekker-oplegger of 18,75 meter bij bakwagen-aanhangwagen);
-een achtersluitende laadklep of meeneemheftruck op de LZV-volgoplegger telt mee voor de maximale lengte;
-de minimale totale laadlengte dient 18,00 meter te zijn;
-de maximale totale laadlengte dient 21,82 meter te zijn;
-maximaal gewicht van de gehele LZV-combinatie (GVW) is 57,5 ton bij een twee-assige trekker of 60 ton bij een drie-assige trekker (voorloopas is voldoende);
-vermogen van de trekker: 5 KW per ton GVW. Op het kenteken van de trekker wordt het maximaal toegestane GVW vermeld;
-draaicirkel van de LZV-combinatie: buitenste straal 14,50 meter (standaard 12,5 meter), binnenste straal 6,50 meter
-de LZV-combinatie mag maximaal 2 draaipunten hebben;
-alle voertuigen in de LZV-combinatie dienen een aantekening LZV op het kentekenbewijs te hebben (code 134) ;
-om in aanmerking te komen voor een LZV aantekening op het kentekenbewiijs dient elk voertuig aan de LZV-eisen te voldoen en gekeurd te worden. 

Rijden:

-bij mist of glad wegdek niet toegestaan;
-de chauffeur is ervoor verantwoordelijk dat de samengestelde LZV-combinatie aan de wet voldoet (draaicirkel!);
-het is niet toegestaan om zonder ontheffing binnen de bebouwde kom te rijden;
-het is niet toegestaan om spoorwegovergangen te passeren;
-er mag geen vee, ondeelbare lading, vloeistof of gevaarlijke stof vervoerd worden;
-vanwege de stabiliteit is het niet toegestaan om alleen het achterste voertuig (overwegend) te beladen;
-op de digitale kaart van de RDW is te zien waar het toegestaan is om met een basisontheffing te rijden: Digitale kaart LZV

[lees meer]
[sluiten]

LZV Bakwagen, DOLLY, OPLEGGER

Wanneer u een wagenpark heeft bestaande uit bakwagens en opleggers is de keuze voor de aanschaf van een Dolly economisch gezien de gunstigste investering. Zeker wanneer u eerst ervaring met LZV wilt opdoen. Overweegt u echter een nieuwe bakwagen met Dolly aan te schaffen, dan kunt u in overweging nemen of een trekker met korte Combitrain een beter alternatief is. Wij kunnen de Dolly vergaand naar uw wens bouwen: thermisch verzinkt chassis, vier verschillende koppelhoogtes, in hoogte verstelbare schotel, verstelbare dissel, etcetera. In onze Trailerconfigurator kunt u de Dolly met de uitgebreide opties en mogelijkheden inclusief prijzen naar wens samenstellen.

[lees meer]
[sluiten]

LZV BAKWAGEN, MIDDENASSER, MIDDENASSER

Een weinig voorkomende LZV combinatie. De meest bekende zijn de LZV-combinaties van Plieger die wij vanaf 2004 geleverd hebben. Deze LZV-combinatie heeft vooral de voorkeur bij het vervoer van wissellaadbakken of voor volumevervoer (lage vloerhoogte). Door het kunnen uitwisselen van de middenassers in de volgorde ontstaat er meer flexibiliteit. Let op dat alleen maatwerk-wissellaadbakken qua lengte mogelijk zijn. Vanwege de stabiliteit van de gehele LZV-combinatie is het toepassen van een laadklep of kooiaap op de achterste middenasser af te raden. Wij kunnen de LZV-middenasser vergaand naar uw wens bouwen: thermisch verzinkt chassis, verschillende koppelhoogtes, verstelbare dissel, pneumatische bediening van de vangmuil, etcetera. In onze Trailerconfigurator kunt u de LZV-middenasser samenstellen door eerst te kiezen voor de standaard middenasser naar uw keuze en bij de LZV-opties de vangmuilkoppeling te selecteren. Zo kunt u de LZV-middenasser met uitgebreide opties en mogelijkheden naar wens samenstellen. 

[lees meer]
[sluiten]

LZV Trekker, oplegger, middenasser

Vooral in de proefperiode van LZV in Nederland een veel gekozen combinatie. Het is een economisch goede beslissing mits u met een vaste LZV-combinatie gaat rijden en het flexibel uitwisselen van de voertuigen onderweg niet van belang is. Anders adviseren wij u een LZV Combitrain te overwegen. Wij kunnen de LZV oplegger vergaand naar uw wens bouwen: thermisch verzinkt chassis, verschillende koppelhoogtes, pneumatische bediening van de vangmuil, etcetera. In onze Trailerconfigurator kunt u de LZV-oplegger samenstellen door eerst te kiezen voor de standaard oplegger naar uw keuze en bij LZV-opties de vangmuilkoppeling te selecteren. Zo kunt u de LZV-oplegger met uitgebreide opties en mogelijkheden naar wens samenstellen.  

[lees meer]
[sluiten]

LZV Trekker, insteek oplegger, insteek dolly, oplegger

Een LZV-configuratie die in 2009 op de markt geïntroduceerd is. Deze LZV-variant is gebaseerd op het deelbare containerchassis dat al jaren gemeengoed is in de containerwereld. Hierbij wordt een steekbaar achterdeel door middel van een zware vaste dissel in het voorste chassisdeel geschoven. Twee losse voertuigen dus, die samen één voertuig vormen.

Voor distributietransport kan een achtersluitende laadklep gewenst zijn, dit is mogelijk bij de de LZV insteekoplegger met insteekdolly. Naast de mogelijkheid tot het gebruiken van standaard achtersluitende laadkleppen heeft deze B-double variant met de ‘insteekdolly’ het voordeel dat de achterste oplegger niet afgekoppeld hoeft te worden voor een laaddok. De chauffeur kan de steekdolly onder het voertuig laten staan en hoeft, naast licht- en luchtvergrendeling, alleen maar de vergrendeling van de dissel los te maken. Dit LZV-model kan ook geleverd worden met doorlaadmogelijkheid.

De insteekoplegger met insteekdolly is het alternatief voor de LZV Combitrain. De Combitrain heeft als voordeel een lager eigen gewicht en minder onderhoud en storingen, omdat er sprake is van één voertuig in plaats van twee. De Combitrain kan echter alleen met een ondervouwende laadklep uitgevoerd worden. Graag adviseren wij u welke LZV-combinatie voor u de juiste oplossing is. Wij kunnen de LZV-insteekoplegger met insteekdolly vergaand naar uw wens bouwen. In onze Trailerconfigurator kunt u deze met uitgebreide opties en mogelijkheden naar wens samenstellen. 

[lees meer]
[sluiten]
Overig LZV

Trailer configurator