Opleggers met zeilopbouw

Choose your country




  • Opleggers met zeilopbouw

    Details

  • Opleggers met zeilopbouw

    Foto's

  • Opleggers met zeilopbouw

    Configurator

OPLEGGER MET ZEILOPBOUW

Ondanks de prijzenslag in het segment van Tautliners zijn wij er trots op een schuifzeilenoplegger te leveren met een degelijke bouwwijze en toch een concurrerende prijsstelling. Er is niet bezuinigd op de degelijkheid. Tracon Tautliners zijn opgebouwd uit een sterk gelast chassis met dwarsliggers slechts om de 400 mm. (!) zodat een zware vloerbelasting mogelijk is. Ook de opbouw is geschikt voor langdurig gebruik. Standaard een stalen voor- en achter kader en aan de voorkant binnenin een aangelaste stootrand. Zeker wanneer u kiest voor een thermisch verzinkt chassis is uw schuifzeilenoplegger klaar voor een gebruik van minimaal 15 jaar. Wij kunnen de Tautliner vergaand naar uw wens bouwen: thermisch verzinkt chassis, opbouw in kleur, belettering, Tridec besturing, X-besturing, steekrongen, aluminium zijborden, tweede laadhoogte, hardhouten vloer, doorlaaddeuren, ladingvastzetsysteem, ladingcertificaten, hefdak, laadklep etcetera. In onze Trailerconfigurator kunt u de schuifzeilen oplegger met uitgebreide opties en mogelijkheden naar wens samenstellen. Ook een Megatrailer is mogelijk. Heeft u liever dat wij de offerte maken? Dat doen wij graag! Geef uw gegevens door en u ontvangt de gewenste offerte direct per mail. Tracon beschikt over een uitgebreide Europese Type Goedkeuring waarmee het eenvoudig is om uw oplegger in elk Europees land te registreren.

Chassis

Tracon Tautliners zijn geconstrueerd voor langdurig en intensief gebruik. De hoofdliggers van het chassis worden daarom aan twee zijden gelast voor extra sterkte, wat uniek is in de trailerbouw. Daarnaast wordt het chassis elke 400 mm. voorzien van een dwarsligger zodat een zware vloerbelasting mogelijk is. In het randprofiel worden standaard 13 paar bindogen aangebracht. De schotelplaat in de nek is zelfs 10 mm. dik om vervorming op lange termijn te voorkomen. 

Dit alles resulteert in een wettelijk toelaatbare schoteldruk van 16 ton en technisch maar liefst 18 ton, standaard! Kortom: dit chassis vormt de basis voor een intensieve en extra lange levensduur!

[lees meer]
[sluiten]

Oppervlaktebehandeling

Tracon voorziet al haar chassis standaard van een KTL laklaag met daaroverheen een poedercoat laklaag. Dubbelop dus voor een betere bescherming tegen corrosie.

KTL

Dit is de afkorting van Kathodische Tauch Lackierung (elektrostatische dompellak). KTL is een elektrostatisch verfproces waarbij het chassis in een vloeistofbad wordt ondergedompeld. In een bad gevuld met lak wordt het chassis onder elektrische spanning gedompeld. Met behulp van een gelijkstroomspanning worden de lakdeeltjes naar het chassis getrokken en ontstaat op het oppervlak een laklaag. Deze laklaag groeit aan totdat zich een gesloten en isolerende laag om het chassis heeft gevormd. Op deze manier is het mogelijk om moeilijk bereikbare plekken te voorzien van een laklaag. Na het elektrostatisch opbrengen van de lak wordt deze in een oven bij 180 tot 200 °C gedroogd en uitgehard. Onderscheidend in ons KTL-proces is dat één van de dompelbaden een zinkbad is voor een extra langdurige beschermlaag.

Poedercoat

Na het KTL-proces voorzien wij het chassis standaard van een poedercoat laklaag voor extra bescherming. Met perslucht wordt negatief geladen poeder op een positief geladen chassis gespoten. Door het elektrostatisch principe blijft het poeder tijdelijk aan het bespoten chassis plakken, waarna het in een oven wordt verhit. Zo krijgt de coating de kans om uit te vloeien, waarna het uithardt. 

Thermisch verzinken

Tegen een geringe meerprijs is het mogelijk om al onze chassis thermisch te verzinken. Dit is de beste anti-corrosiebehandeling die mogelijk is. Thermisch verzinken is een dompelproces, waarbij het vloeibare zink met een temperatuur van circa 450 °C, zowel inwendig als uitwendig, in alle hoeken van het chassis komt. Het staal en het zink vormen samen een zinklegering. Deze zeer sterke beschermende laag wordt afgesloten door een zuivere zinklaag. Op de kwetsbare randen is het zink dikker waardoor de bescherming nog beter is. Verzinkte chassis zijn zeer duurzaam, onderhoudsvrij en bieden een maximale bescherming. Een thermisch verzinkt chassis is minstens 15 jaar bestand tegen roest.

[lees meer]
[sluiten]

Vloer

Gecertificeerde 28 mm. vlakke, platen vloer. Voorzien van slijtvast anti-slip profiel. Door de ondersteuning met veel dwarsliggers (elke 400 mm.) is deze vloer geschikt voor hoge belastingen. Een gecertificeerde vloerbelasting van maximaal 9.000 kilogram per heftruckas is toegestaan.









 

Opbouw

Voor

Een Tracon zeilwagen is standaard voorzien van een degelijke opbouw met stalen voorhoekstijlen. De voorzijde is voorzien van een volumehoek, dus afgeschuind om maximale vloerruimte te creëren. Tussen de voorhoekstijlen wordt een plywood kopschot aangebracht. Om aan de binnenzijde maximale sterkte te creëren wordt een stootrand van 400 mm. hoog en 5 mm. dik aan het chassis gelast. De voorkant wordt standaard in de kleur RAL9006 geleverd en kan in elke gewenste kleur geleverd worden.

Achter

Stalen achterportaal met daartussen stevige vlakke achterdeuren, hierdoor is het aanbrengen van reclame goed mogelijk. De deuren zijn voorzien van vier scharnierpunten en dubbele sluitingen. Onder de deuren worden twee zware stalen stootnokken gemonteerd.

Zeilen

Dubbel geweven 900-grams zeil voorzien van RVS-overcentersluitingen. Aan de voorzijde voorzien van Quickrelease, achter voorzien van een spanratel.

[lees meer]
[sluiten]

Ladingzekering

Ladingzekerheidscertificaat

Het is van groot belang om de lading voldoende te borgen zodat goederen veilig vervoerd kunnen worden. Slechte borging leidt jaarlijks tot miljoenen euro’s schade en veel ongevallen. In enkele Europese landen is er wetgeving die bepaalt dat de opbouw aan bepaalde sterkte-eisen moet voldoen. Die eisen stellen dat de constructie van de bovenbouw sterk genoeg moet zijn om de krachten vanuit de lading op te vangen. De betreffende opbouw wordt dan in de praktijk op sterkte getest. Is de sterkte voldoende dan wordt voor die opbouw specifiek een certificaat afgegeven. Daarin wordt tevens het maximaal toegestane gewicht van de belading vermeld. Tracon heeft voor alle uitvoeringen een ladingzekerheidscertificaat, zelfs voor drankentransport.

[lees meer]
[sluiten]

Besturing

Tracon en Tridec

Op onze opleggers worden stuursystemen van Tridec toegepast. Tridec is onderdeel van de Jost Groep en is marktleider op het gebied van stuursystemen in trailers. Ons assortiment is zeer uitgebreid; zowel enkelgestuurde, dubbelgestuurde als X-gestuurde varianten zijn leverbaar.

Welk stuursysteem is voor u het juiste?

Stangen

Uit oogpunt van veiligheid en onderhoudsvriendelijkheid rijden bijna alle gestuurde trailers in Europa met een stangenstuursysteem. Dit is toe te passen op vlakke en (semi)opleggers. Met de stang wordt de stuurbeweging zeer direct overgebracht en ontstaat er geen speling op het systeem. Het systeem is daardoor onderhoudsarm. Door een unieke constructie kan het gehele systeem eenvoudig van onderuit gedemonteerd worden. Dit bespaart een hoop tijd in service en maakt een vloerluik in de carrosserie overbodig. Zelfs Mega-opleggers kunnen wij voorzien van een stuursysteem.

Kabel

Hierbij wordt de stuurbeweging van voor naar achter overgebracht door middel van een kabel. Deze wordt geleid via katrollen. Tracon levert geen kabelgestuurde opleggers.

Hydraulisch

Hydraulische stuursystemen worden toegepast bij uitschuifbare opleggers waar de stangverbinding niet mogelijk is. Hydraulische systemen worden ook toegepast wanneer een lage vloerhoogte in combinatie met sturing gewenst is. Door de stuurkrans die normaal aanwezig is bij een stangengestuurd systeem wordt hoogte verloren.

Welke assen sturen?

tridec

De eerste en de laatste as gestuurd (Tridec X-besturing)

Voordelen:

Goede gewichtsverdeling mogelijk;
Minder bandenslijtage;
Minder rolweerstand dus minder brandstofverbruik;
Komt binnendoor waardoor je minder uitzwaait, met name gunstig bij een meeneemheftruck;
Minder boetes voor aslastoverschrijding;
Op een twee-assige en een drie-assige oplegger toepasbaar 

Nadelen:

Minder wendbaar dan een enkelgestuurde, komt net als een niet-gestuurde oplegger binnendoor (draaicirkels op te vragen);
Meer onderhoud ten opzichte van een enkelgestuurde (meer kranzen);
Duurder in aanschaf

Alleen de laatste as gestuurd (meest toegepast)

Voordelen:

Zeer wendbaar;
Wendbaarheid is op maat te maken;
Minder bandenslijtage;
Minder rolweerstand dus minder brandstofverbruik;
Betere gewichtsverdeling door laatste as naar achter te plaatsen 

Nadelen:

Meer onderhoud ten opzichte van een niet-gestuurde oplegger

Voor maximale wendbaarheid is een enkelgestuurde oplegger de juiste keuze

Voor maximale aslastverdeling is een X-gestuurde oplegger de juiste keuze

[lees meer]
[sluiten]

Laadkleppen

Optioneel is het mogelijk om een achtersluitende of ondervouwende laadklep te kiezen. Standaard hebben wij gekozen voor het merk Dhollandia, ook vanwege het grote aantal servicepunten dat in Nederland aanwezig is. Zo kunt u snel geholpen worden wanneer het nodig is. Deze is leverbaar tot 4.000 kg. Door de vele mogelijkheden kunt u de laadklep geheel naar wens samenstellen.

[lees meer]
[sluiten]
Opleggers met zeilopbouw

Trailer configurator