Open heavy duty opleggers

Choose your country




  • Open heavy duty opleggers

    Details

  • Open heavy duty opleggers

    Foto's

  • Open heavy duty opleggers

    Configurator

OPEN HEAVY DUTY OPLEGGER: VLAK OF SEMI

Tracon heeft een ruime ervaring in het bouwen van open opleggers voor zwaar gebruik. U heeft de keuze uit semi's en vlakke opleggers. Veel van deze (semi)opleggers worden geleverd aan Denemarken en Noorwegen. In met name Noorwegen zijn de eisen die aan deze (semi)opleggers gesteld worden hoog: extreem sterk en maximaal flexibel. Daar is het gebruikelijk dat een (semi)oplegger geschikt is om containers te vervoeren, dat er bomen op kunnen en dat er diverse lading mee kan. Thermisch verzinkt chassis, container twistlocks, ronggaten, zware rongen, aluminium zijborden, gevaren borden, zware vloeren, besturingen, etcetera, het is allemaal mogelijk. In onze Trailerconfigurator kunt u de hd-trailers met uitgebreide opties en mogelijkheden naar wens samenstellen. Heeft u liever dat wij de offerte maken? Dat doen wij graag! Geef uw gegevens door en u ontvangt de gewenste offerte direct per mail. Tracon beschikt over een uitgebreide Europese Type Goedkeuring waarmee het eenvoudig is om uw hd-trailer in elk Europees land te registreren.

Chassis

Tracon(semi)chassis zijn geconstrueerd voor langdurig en intensief gebruik. De hoofdliggers van het chassis worden daarom aan twee zijden gelast voor extra sterkte, wat uniek is in de trailerbouw. Door standaard toepassing van dikke flenzen, IPE100 dwarsliggers en een UNP140 randprofiel, alles uit hoogwaardig staal, ontstaat een extreem Heavy Duty-chassis. Daarnaast wordt het chassis elke 400 mm. voorzien van een dwarsligger zodat een zeer zware vloerbelasting mogelijk is. De schotelplaat in de nek is zelfs 10 mm. dik om vervorming op lange termijn te voorkomen.

Dit alles resulteert in een wettelijk toelaatbare schoteldruk van 16 ton, en technisch maar liefst 18 ton, standaard! Kortom: dit chassis vormt de basis voor een intensieve en extra lange levensduur!

[lees meer]
[sluiten]

Oppervlaktebehandeling

Tracon voorziet al haar chassis standaard van een KTL laklaag met daaroverheen een poedercoat laklaag. Dubbelop dus voor een betere bescherming tegen corrosie.

KTL

Dit is de afkorting van Kathodische Tauch Lackierung (elektrostatische dompellak). KTL is een elektrostatisch verfproces waarbij het chassis in een vloeistofbad wordt ondergedompeld. In een bad gevuld met lak wordt het chassis onder elektrische spanning gedompeld. Met behulp van een gelijkstroomspanning worden de lakdeeltjes naar het chassis getrokken en ontstaat op het oppervlak een laklaag. Deze laklaag groeit aan totdat zich een gesloten en isolerende laag om het chassis heeft gevormd. Op deze manier is het mogelijk om moeilijk bereikbare plekken te voorzien van een laklaag. Na het elektrostatisch opbrengen van de lak wordt deze in een oven bij 180 tot 200 °C gedroogd en uitgehard. Onderscheidend in ons KTL-proces is dat één van de dompelbaden een zinkbad is voor een extra langdurige beschermlaag.

Poedercoat

Na het KTL-proces voorzien wij het chassis standaard van een poedercoat laklaag voor extra bescherming. Met perslucht wordt negatief geladen poeder op een positief geladen chassis gespoten. Door het elektrostatisch principe blijft het poeder tijdelijk aan het bespoten chassis plakken, waarna het in een oven wordt verhit. Zo krijgt de coating de kans om uit te vloeien, waarna het uithardt. 

Thermisch verzinken

Tegen een geringe meerprijs is het mogelijk om al onze chassis thermisch te verzinken. Dit is de beste anti-corrosiebehandeling die mogelijk is. Thermisch verzinken is een dompelproces, waarbij het vloeibare zink met een temperatuur van circa 450 °C, zowel inwendig als uitwendig, in alle hoeken van het chassis komt. Het staal en het zink vormen samen een zinklegering. Deze zeer sterke beschermende laag wordt afgesloten door een zuivere zinklaag. Op de kwetsbare randen is het zink dikker waardoor de bescherming nog beter is. Verzinkte chassis zijn zeer duurzaam, onderhoudsvrij en bieden een maximale bescherming. Een thermisch verzinkt chassis is minstens 15 jaar bestand tegen roest.

[lees meer]
[sluiten]

Vloer

Gecertificeerde 28 mm. watervaste hardhouten planken vloer. Tussen elke plank wordt een verzinkte stalen omega geplaatst voor extra sterkte. Voorzien van slijtvast anti-slip profiel. Door de ondersteuning met veel dwarsliggers (elke 400 mm.) is deze vloer geschikt voor hoge belastingen. 









 

Besturing

Tracon en Tridec

Wanneer u kiest voor een gestuurde oplegger wordt door Tracon altijd een Tridec stuursysteem toegepast. Tridec is onderdeel van de Jost Groep en is marktleider op het gebied van stuursystemen in trailers. Ons assortiment is zeer uitgebreid; zowel enkelgestuurde, dubbelgestuurde als X-gestuurde varianten zijn leverbaar.

Welk stuursysteem is voor u het juiste?

Stangen

Uit oogpunt van veiligheid en onderhoudsvriendelijkheid rijden bijna alle gestuurde trailers in Europa met een stangenstuursysteem. Dit is toe te passen op vlakke en (semi)opleggers. Met de stang wordt de stuurbeweging zeer direct overgebracht en ontstaat er geen speling op het systeem. Het systeem is daardoor onderhoudsarm. Door een unieke constructie kan het gehele systeem eenvoudig van onderuit gedemonteerd worden. Dit bespaart een hoop tijd in service en maakt een vloerluik in de carrosserie overbodig.

Kabel

Hierbij wordt de stuurbeweging van voor naar achter overgebracht door middel van een kabel. Deze wordt geleid via katrollen. Tracon levert geen kabelgestuurde opleggers.

Hydraulisch

Hydraulische stuursystemen worden toegepast bij uitschuifbare opleggers waar de stangverbinding niet mogelijk is. Hydraulische systemen worden ook toegepast wanneer een lage vloerhoogte in combinatie met sturing gewenst is. Door de stuurkrans die normaal aanwezig is bij een stangengestuurdsysteem wordt hoogte verloren.

Welke assen sturen?

tridec

De eerste en de laatste as gestuurd (Tridec X-besturing)

Voordelen:

Goede gewichtsverdeling mogelijk;
Minder bandenslijtage;
Minder rolweerstand dus minder brandstofverbruik;
Komt binnendoor waardoor je minder uitzwaait, met name gunstig bij een meeneemheftruck;
Minder boetes voor aslastoverschrijding;
Op een twee-assige en een drie-assige oplegger toepasbaar 

Nadelen:

Minder wendbaar dan een enkelgestuurde, komt net als een niet-gestuurde oplegger binnendoor (draaicirkels op te vragen);
Meer onderhoud ten opzichte van een enkelgestuurde (meer kranzen);
Duurder in aanschaf

Alleen de laatste as gestuurd (meest toegepast)

Voordelen:

Zeer wendbaar;
Wendbaarheid is op maat te maken;
Minder bandenslijtage;
Minder rolweerstand dus minder brandstofverbruik;
Betere gewichtsverdeling door laatste as naar achter te plaatsen; 

Nadelen:

Meer onderhoud ten opzichte van een niet-gestuurde oplegger

De laatste twee assen gestuurd (dubbel gestuurd)

Voordelen:

Maximaal wendbaar;
Wendbaarheid is op maat te maken;
Minder bandenslijtage;
Minder rolweerstand dus minder brandstofverbruik;
Betere gewichtsverdeling doordat de laatste assen verder uit elkaar staan 

Nadelen:

Meer onderhoud ten opzichte van een niet-gestuurde oplegger

[lees meer]
[sluiten]
Open heavy duty opleggers

Trailer configurator