LZV combitrain met zeil opbouw

Choose your country




  • LZV combitrain met zeil opbouw

    Details

  • LZV combitrain met zeil opbouw

    Foto's

  • LZV combitrain met zeil opbouw

    Configurator

COMBITRAIN

De Combitrain is de jongste LZV-configuratie. Deze Combitrains rijden in Australië al veel langer als B-double of in Scandinavië als B-train/Linktrailer. Omdat veel wagenparken van transporteurs zijn samengesteld uit trekkers en opleggers, ligt het voor de hand om te zoeken naar een LZV-configuratie waar het bestaande wagenpark voor gebruikt kan worden. Een LZV-middenasser achter de oplegger was voorheen de juiste oplossing. Echter, het is niet mogelijk om met de trekker de middenasser individueel te gebruiken. Voor een goed rendement moet een LZV-voertuig zo breed mogelijk binnen het wagenpark ingezet kunnen worden. Hiervoor is de LZV-middenasser uiteindelijk een kostbare keuze omdat meerdere opleggers voorzien zouden moeten worden van een (dure) vangmuilkoppeling. 

Met de Combitrain heeft Tracon Ecocombi de oplossing. Een "tussenoplegger" tussen de bestaande trekker en oplegger. Bij de Combitrain is het asstel schuifbaar. U  kunt naar keuze als individueel voertuig rijden met ingeschoven asstel of als LZV-voertuig met uitgeschoven asstel, waarbij op het uitgeschoven deel een koppelschotel zit voor de volgoplegger. De Combitrain is eenvoudig in gebruik en behoeft weinig onderhoud.

Bekijk ook de combitrain voor Huybregts of de combitrain voor GVT.

 

LZV wetgeving

LZV is in Nederland officieel toegestaan. Wel worden er eisen aan de LZV-combinatie en aan de chauffeur gesteld. Hier een opsomming van de belangrijkste eisen:

Chauffeur:

-het bedrijf dient te beschikken over een Basisontheffing LZV;
-de chauffeur moet minimaal 5 jaar zijn CE rijbewijs hebben en relevante ervaring;
-de chauffeur mag de laatste 3 jaar geen ontzegging gehad hebben van de rijbevoegdheid;
-de chauffeur moet een geldig LZV-certificaat hebben (2 dagen cursus).

LZV-combinatie:

-maximale lengte van de gehele LZV-combinatie is 25,25 meter (standaard 16,50 meter bij trekker-oplegger of 18,75 meter bij bakwagen-aanhangwagen);
-een achtersluitende laadklep of meeneemheftruck op de LZV-volgoplegger telt mee voor de maximale lengte;
-de minimale totale laadlengte dient 18,00 meter te zijn;
-de maximale totale laadlengte dient 21,82 meter te zijn;
-maximaal gewicht van de gehele LZV-combinatie (GVW) is 57,5 ton bij een twee-assige trekker of 60 ton bij een drie-assige trekker (voorloopas is voldoende);
-vermogen van de trekker: 5 KW per ton GVW. Op het kenteken van de trekker wordt het maximaal toegestane GVW vermeld;
-draaicirkel van de LZV-combinatie: buitenste straal 14,50 meter (standaard 12,5 meter), binnenste straal 6,50 meter
-de LZV-combinatie mag maximaal 2 draaipunten hebben;
-alle voertuigen in de LZV-combinatie dienen een aantekening LZV op het kentekenbewijs te hebben (code 134) ;
-om in aanmerking te komen voor een LZV aantekening op het kentekenbewiijs dient elk voertuig aan de LZV-eisen te voldoen en gekeurd te worden. 

Rijden:

-bij mist of glad wegdek niet toegestaan;
-de chauffeur is ervoor verantwoordelijk dat de samengestelde LZV-combinatie aan de wet voldoet (draaicirkel!);
-het is niet toegestaan om zonder ontheffing binnen de bebouwde kom te rijden;
-het is niet toegestaan om spoorwegovergangen te passeren;
-er mag geen vee, ondeelbare lading, vloeistof of gevaarlijke stof vervoerd worden;
-vanwege de stabiliteit is het niet toegestaan om alleen het achterste voertuig (overwegend) te beladen;
-op de digitale kaart van de RDW is te zien waar het toegestaan is om met een basisontheffing te rijden: Digitale kaart LZV

[lees meer]
[sluiten]

Twee lengte varianten combitrain

De Combitrain is leverbaar in de korte versie van 8.100 mm. of in de cityversie van 10.200 mm.

Achter de korte Combitrain van 8.100 mm. past elk merk/type volgoplegger van 13.600 mm. Wanneer deze voorzien wordt van een ondervouwende laadklep heeft u een goede vervanger van uw bakwagen. De trekker met Combitrain is weliswaar plusminus 60 centimeter langer, maar heeft een draaipunt en een meesturende achteras. Daarmee is deze combinatie veel wendbaarder. Wanneer er weer nieuwe Euronormen voor trekkers komen kunt u eenvoudig de trekker vervangen in plaats van een complete bakwagen.

Achter de city-Combitrain van 10.200 mm. past een city-oplegger van maximaal 11.105 mm. In dat geval kunt u plannen met laadlengtes van hele meters in beide opleggers. Individueel kunt u beide opleggers in de stad gebruiken. Deze Combitrain kan voorzien worden van een ondervouwende laadklep, de volgoplegger kan binnen de LZV-lengte voorzien worden van een achtersluitende laadklep of ondervouwende laadklep.

Alle Combitrains zijn naar keuze verkrijgbaar met zeilopbouw, gesloten opbouw, koelopbouw of geschikt voor containertransport. In onze Trailerconfigurator kunt u de Combitrain met uitgebreide opties en mogelijkheden naar wens samenstellen. Heeft u liever dat wij de offerte maken? Dat doen wij graag! Geef uw gegevens door en u ontvangt de gewenste offerte per mail.

[lees meer]
[sluiten]

Chassis

Tracon-chassis zijn geconstrueerd voor langdurig en intensief gebruik. De hoofdliggers van het chassis worden daarom aan twee zijden gelast voor extra sterkte, wat uniek is in de trailerbouw. Daarnaast wordt het chassis elke 400 mm. voorzien van een dwarsligger zodat een zware vloerbelasting mogelijk is. De schotelplaat in de nek is zelfs 10 mm. dik om vervorming op lange termijn te voorkomen. Door een ingenieuze constructie zijn de twee chassisdelen met elkaar verbonden. Na jarenlange praktijkervaring blijkt dat deze constructie geen onderhoud behoeft. Kortom: dit chassis vormt de basis voor een extra lange levensduur!

[lees meer]
[sluiten]

Oppervlaktebehandeling

Tracon Combitrains worden standaard geschoopeerd met daarover een laklaag. Een zeer goede bescherming tegen corrosie.

Schooperen

Schooperen wordt ook wel thermisch spuiten genoemd. Bij schooperen wordt vloeibaar zink verhit en gespoten op het vooraf  blankgestraald chassis. Hierbij wordt een zinkdraad of zinkpoeder door een spuitpistool getransporteerd en met een vlam verhit. Het gloeiende vloeibare metaal wordt met een spuitpistool in een dun laagje aangebracht en zal onmiddellijk stollen in een goed hechtende taaie laag. Daarna wordt het chassis in kleur gespoten.

Thermisch verzinken

Tegen een geringe meerprijs is het mogelijk om al onze chassis thermisch te verzinken. Dit is de beste anti-corrosiebehandeling die mogelijk is. Thermisch verzinken is een dompelproces, waarbij het vloeibare zink met een temperatuur van circa 450 °C, zowel inwendig als uitwendig, in alle hoeken van het chassis komt. Het staal en het zink vormen samen een zinklegering. Deze zeer sterke beschermende laag wordt afgesloten door een zuivere zinklaag. Op de kwetsbare randen is het zink dikker waardoor de bescherming nog beter is. Verzinkte chassis zijn zeer duurzaam, onderhoudsvrij en bieden een maximale bescherming. Een thermisch verzinkt chassis is minstens 15 jaar bestand tegen roest.

[lees meer]
[sluiten]

Vloer

Gecertificeerde 28 mm. vlakke platenvloer. Voorzien van slijtvast anti-slipprofiel. Door de ondersteuning met veel dwarsliggers (elke 400 mm.) is deze vloer geschikt voor hoge belastingen. Een gecertificeerde vloerbelasting van maximaal 9.000 kilogram per heftruckas is toegestaan.









 

Opbouw

Voor

Degelijke opbouw met stalen voorhoekstijlen. Tussen de voorhoekstijlen wordt een plywood kopschot aangebracht. Om aan de binnenzijde maximale sterkte te creëren wordt een stootrand van 400 mm. hoog en 5 mm. dik aan het chassis gelast. De voorkant wordt standaard in de kleur RAL9006 geleverd en kan in elke gewenste kleur geleverd worden.

Achter

Stalen achterportaal met daartussen stevige vlakke achterdeuren, hierdoor is het aanbrengen van reclame goed mogelijk. De deuren zijn voorzien van 4 scharnierpunten en dubbele sluitingen. Onder de deuren worden twee zware stalen stootnokken gemonteerd.

Zeilen

Dubbel geweven 900-grams zeil voorzien van RVS-overcentersluitingen. Aan de voor- en achterzijde voorzien van een spanratel. 

 

[lees meer]
[sluiten]

Ladingzekering

Ladingzekerheidscertificaat

Het is van groot belang om de lading voldoende te borgen zodat goederen veilig vervoerd kunnen worden. Slechte borging leidt jaarlijks tot miljoenen euro’s schade en veel ongevallen. In enkele Europese landen is er wetgeving die bepaalt dat de opbouw aan bepaalde sterkte-eisen moet voldoen. Die eisen stellen dat de constructie van de bovenbouw sterk genoeg moet zijn om de krachten vanuit de lading op te vangen. De betreffende opbouw wordt dan in de praktijk op sterkte getest. Is de sterkte voldoende dan wordt voor die opbouw specifiek een certificaat afgegeven. Daarin wordt tevens het maximaal toegestane gewicht van de belading vermeld. Tracon heeft voor alle uitvoeringen een ladingzekerheidscertificaat, zelfs voor drankentransport.

[lees meer]
[sluiten]

Besturing

Welk stuursysteem is voor u het juiste?

Naloop

Standaard zijn onze LZV Combitrains uitgerust met een naloopgestuurde as. Deze gaat door wrijving met het wegdek automatisch meesturen. Bij achteruitrijden wordt deze automatisch gespert. Door de standaard toepassing van een naloopas is het onafhankelijk van de soort LZV volgoplegger altijd mogelijk om binnen de wettelijk bestreken baan te blijven. U kunt dus ook een nietgestuurde LZV-volgoplegger meenemen.

Hydraulisch

Een hydraulisch stuursysteem wordt toegepast op de langere Combitrain (10.200 mm.) en is nodg wanneer u in situaties komt met een zeer beperkte manoeuvreerruimte. Dit is een gedwongen besturing die ook werkt bij achteruitrijden.

[lees meer]
[sluiten]

Laadkleppen

Optioneel is het mogelijk om een ondervouwende laadklep te kiezen. Standaard hebben wij gekozen voor het merk Dhollandia, ook vanwege het grote aantal servicepunten dat in Nederland aanwezig is. Zo kunt u snel geholpen worden wanneer het nodig is. Op de Combitrain met baklengte 8.100 mm. is het mogelijk een laadklep te monteren met een 1.500 mm. plateau en een laadvermogen van 2.000 kg. Op de Combitrain met baklengte 10.200 mm. is het mogelijk een laadklep te monteren met een 1.800 mm. plateau en een laadvermogen van 2.000 kg. Door de vele mogelijkheden kunt u de laadklep geheel naar wens samenstellen.

[lees meer]
[sluiten]
LZV combitrain met zeil opbouw

Trailer configurator