Chassis carrosseriebouw

Choose your country




  • Chassis carrosseriebouw

    Details

  • Chassis carrosseriebouw

    Foto's

  • Chassis carrosseriebouw

    Configurator

CHASSIS VOOR DE CARROSSERIEBOUWERS: OPLEGGERS, AANHANGWAGENS EN COMBITRAINS

Tracon levert al tientallen jaren chassis aan de carrosseriebouwers in Nederland. U heeft de keuze uit opleggers, aanhangers en Combitrain-chassis. Wij kunnen een kaal chassis vergaand naar uw wens bouwen: thermisch verzinkt chassis, chassis in kleur, wielen in kleur, naven in kleur, zonder (een deel van) de verlichting, voorbalk of achterbalk op maat, verzet in de nek, zonder achterkader, steunen voor kisten of tanks, met laadklep, etcetera. In onze Trailerconfigurator kunt u het chassis met uitgebreide opties en mogelijkheden naar wens samenstellen. Heeft u liever dat wij de offerte maken? Dat doen wij graag! Geef uw gegevens door en u ontvangt de gewenste offerte direct per mail.

Chassis

Tracon chassis zijn geconstrueerd voor langdurig en intensief gebruik. De hoofdliggers van het chassis worden daarom aan twee zijden gelast voor extra sterkte, wat uniek is in de trailerbouw. Daarnaast wordt het chassis elke 400 mm. voorzien van een dwarsligger zodat een zware vloerbelasting mogelijk is. Bij onze opleggers is de schotelplaat in de nek zelfs 10 mm. dik om vervorming op lange termijn te voorkomen. 

Dit alles resulteert in een 16 tons nek met vermelding op het kenteken en is technisch maar liefst goed voor 18 ton, standaard! Kortom: dit chassis vormt de basis voor een intensieve en extra lange levensduur!

[lees meer]
[sluiten]

Oppervlaktebehandeling

Tracon voorziet al haar chassis standaard van een KTL-laklaag met daaroverheen een poedercoat laklaag. Dubbelop dus voor een betere bescherming tegen corrosie.

KTL

Dit is de afkorting van Kathodische Tauch Lackierung (elektrostatische dompellak). KTL is een elektrostatisch verfproces waarbij het chassis in een vloeistofbad wordt ondergedompeld. In een bad gevuld met lak wordt het chassis onder elektrische spanning gedompeld. Met behulp van een gelijkstroomspanning worden de lakdeeltjes naar het chassis getrokken en ontstaat op het oppervlak een laklaag. Deze laklaag groeit aan totdat zich een gesloten en isolerende laag om het chassis heeft gevormd. Op deze manier is het mogelijk om moeilijk bereikbare plekken te voorzien van een laklaag. Na het elektrostatisch opbrengen van de lak wordt deze in een oven bij 180 tot 200 °C gedroogd en uitgehard. Onderscheidend in ons KTL-proces is dat één van de dompelbaden een zinkbad is voor een extra langdurige beschermlaag.

Poedercoat

Na het KTL-proces voorzien wij het chassis standaard van een poedercoat laklaag voor extra bescherming. Met perslucht wordt negatief geladen poeder op een positief geladen chassis gespoten. Door het elektrostatisch principe blijft het poeder tijdelijk aan het bespoten chassis plakken, waarna het in een oven wordt verhit. Zo krijgt de coating de kans om uit te vloeien, waarna het uithardt. 

Thermisch verzinken

Tegen een geringe meerprijs is het mogelijk om al onze chassis thermisch te verzinken. Dit is de beste anti-corrosiebehandeling die mogelijk is. Thermisch verzinken is een dompelproces, waarbij het vloeibare zink met een temperatuur van circa 450 °C, zowel inwendig als uitwendig, in alle hoeken van het chassis komt. Het staal en het zink vormen samen een zinklegering. Deze zeer sterke beschermende laag wordt afgesloten door een zuivere zinklaag. Op de kwetsbare randen is het zink dikker waardoor de bescherming nog beter is. Verzinkte chassis zijn zeer duurzaam, onderhoudsvrij en bieden een maximale bescherming. Een thermisch verzinkt chassis is minstens 15 jaar bestand tegen roest.

[lees meer]
[sluiten]

Vloer

Gecertificeerde 28 mm vlakke, platen vloer. Voorzien van slijtvast anti-slip profiel. Door de ondersteuning met veel dwarsliggers (elke 400 mm.) is deze vloer geschikt voor hoge belastingen. Een gecertificeerde vloerbelasting van maximaal 9.000 kilogram per heftruckas is toegestaan.









 

Besturing

Tracon en Tridec

Wanneer u kiest voor een gestuurde oplegger wordt door Tracon altijd een Tridec stuursysteem toegepast. Tridec is onderdeel van de Jost Groep en is marktleider op het gebied van stuursystemen in trailers. Ons assortiment is zeer uitgebreid; zowel enkelgestuurde, dubbelgestuurde als X-gestuurde varianten zijn leverbaar.

Welk stuursysteem is voor u het juiste?

Stangen

Uit oogpunt van veiligheid en onderhoudsvriendelijkheid rijden bijna alle gestuurde trailers in Europa met een stangenstuursysteem. Dit is toe te passen op vlakke en (semi)opleggers. Met de stang wordt de stuurbeweging zeer direct overgebracht en ontstaat er geen speling op het systeem. Het systeem is daardoor onderhoudsarm. Door een unieke constructie kan het gehele systeem eenvoudig van onderuit gedemonteerd worden. Dit bespaart een hoop tijd in service en maakt een vloerluik in de carrosserie overbodig.

Kabel

Hierbij wordt de stuurbeweging van voor naar achter overgebracht door middel van een kabel. Deze wordt geleid via katrollen. Tracon levert geen kabelgestuurde opleggers.

Hydraulisch

Hydraulische stuursystemen worden toegepast bij uitschuifbare opleggers waar de stangverbinding niet mogelijk is. Hydraulische systemen worden ook toegepast wanneer een lage vloerhoogte in combinatie met sturing gewenst is. Door de stuurkrans die normaal aanwezig is bij een stangengestuurdsysteem wordt hoogte verloren.

Welke assen sturen?

tridec

De eerste en de laatste as gestuurd (Tridec X-besturing)

Voordelen:

Goede gewichtsverdeling mogelijk;
Minder bandenslijtage;
Minder rolweerstand dus minder brandstofverbruik;
Komt binnendoor waardoor je minder uitzwaait, met name gunstig bij een meeneemheftruck;
Minder boetes voor  aslastoverschrijding;
Op een twee-assige en een drie-assige oplegger toepasbaar 

Nadelen:

Minder wendbaar dan een enkelgestuurde, komt net als een niet-gestuurde oplegger binnendoor (draaicirkels op te vragen);
Meer onderhoud ten opzichte van een enkelgestuurde (meer kranzen);
Duurder in aanschaf

Alleen de laatste as gestuurd (meest toegepast)

Voordelen:

Zeer wendbaar;
Wendbaarheid is op maat te maken;
Minder bandenslijtage;
Minder rolweerstand dus minder brandstofverbruik;
Betere gewichtsverdeling door laatste as naar achter te plaatsen; 

Nadelen:

Meer onderhoud ten opzichte van een niet-gestuurde oplegger

Voor maximale wendbaarheid is een enkel gestuurde oplegger de juiste keuze

Voor maximale aslastverdeling is een X-gestuurde oplegger de juiste keuze

[lees meer]
[sluiten]

Laadkleppen

Optioneel is het mogelijk om een achtersluitende of ondervouwende laadklep te kiezen. Standaard hebben wij gekozen voor het merk Dhollandia, ook vanwege het grote aantal servicepunten dat in Nederland aanwezig is. Zo kunt u snel geholpen worden wanneer het nodig is. Deze is leverbaar tot 4.000 kg. Door de vele mogelijkheden kunt u de laadklep geheel naar wens samenstellen.

[lees meer]
[sluiten]
Chassis carrosseriebouw

Trailer configurator