Choose your country




"PRIMEUR Tracon Ecocombi voor D.J. Middelkoop

De groeiende lijst van LZV modellen heeft er een interessante variant bijgekregen. D.J. Middelkoop en Zn bv uit Nieuw-Vennep liet door Tracon Trailers een Ecocombi combinatie bouwen die bestaat uit een trekker, een kleiner-dan-city-oplegger en een 13,60 meter oplegger.Met laadkleppen èn doorlaadsysteem. Een primeur voor de Nederlandse markt, en met ongekende mogelijkheden voor distributie.

Rob Elzinga, wagenparkbeheerder van D.J. Middelkoop, vertelt dat de reacties beginnen binnen te lopen sinds de eerste combinatie op de weg rijdt. En nummer twee wordt aanstaande vrijdag afgeleverd. "We waren aan het rondkijken in de markt voor een LZV die inzetbaar zou zijn in het distributievervoer," vertelt Elzinga, "en wat wij zochten was er nog niet. Natuurlijk wel de combinaties dat je meer laadmeters hebt, maar we zochten een oplossing met zo weinig mogelijk omkoppelingsmomenten, en een zo groot mogelijke flexibiliteit."

Een combinatie die het dichtst in de buurt kwam, was een trekker met twee city-trailers. Maar die mist natuurlijk de mogelijkheid om tevens als trekker met 13,60 meter oplegger te kunnen functioneren. Een trekker-city-13,60 combinatie overschrijdt de maximale lengte van 25,25 meter. Een bakwagen met dolly en oplegger is te weinig flexibel want Middelkoop wil een trekker in diverse shifts kunnen inzetten. Dus werd het een trekker met een 8,10 meter lange oplegger (een mini-city, zeg maar) en een zo standaard mogelijke 13,60 meter oplegger.

De trekker met het kleine opleggertje ziet er haast uit als een bakwagen met drie assen. Dat is ook de bedoeling, want met deze superkorte combinatie is het heel goed mogelijk om binnenstedelijk vervoer te doen. "Bijkomend voordeel: als de trekker acht jaar oud is en niet meer in de milieuzones mag komen, hoef je alleen de trekker te vervangen, de oplegger kun je gewoon blijven gebruiken." Als de twee LZV-combinaties een succes zijn, gaat Middelkoop er wellicht meer bestellen, en gaat een deel van de huidige bakwagens van het bedrijf de deur uit. "Een trekker met korte oplegger heeft de volledige functionaliteit van een bakwagen en die zullen vooral in het begin van de dag worden ingezet. In de middag hebben we juist veel ritten met trekkers met conventionele opleggers."

We hebben het nu vooral gehad over de flexibiliteit, maar hoe zit het met de complete combinatie zelf? Elzinga showt de speciaal door Dhollandia ontwikkelde laadklep. Hij is van het type ondervouwklep met een laadvermogen van twee ton, en moest worden aangepast om aan het asstel van de korte oplegger te worden gemonteerd. Daar is natuurlijk weinig ruimte, maar op enkele centimeters na steekt de klep niet achter het chassis uit. In ieder geval zo dat er geen schade kan ontstaan bij aandocken. Om de lange oplegger aan te koppelen, wordt het asstel van de kleine oplegger geblokkeerd en de laadbak ontgrendeld, en rijdt de trekker met de bak een meter of vier naar voren. De bak wordt dan vergrendeld in de voorste stand, het asstel gaat van de rem af en vervolgens kan de lange oplegger worden gekoppeld op de schotel.

De plywood opbouwen van de twee opleggers zijn voorzien van een doorlaadsysteem. Bijzonder is verder dat op alle laaddeuren van de combinatie een pneumatische beveiliging is aangebracht. Deze wordt electronisch bediend, dat wil zeggen dat alle deuren in het slot vallen als elk van de laaddeuren wordt gesloten. Het slot kan alleen nog met behulp van een tag worden geopend. Rob Elzinga van Middelkoop: "Dit biedt ons mogelijkheden voor het transport van waardevolle goederen. Het is met dit soort sloten zelfs mogelijk om ze op afstand - bijvoorbeeld vanaf de planning - te bedienen."

De nieuwe LZV's beschouwt Elzinga als "de volgende stap in onze ontwikkeling. Ons wagenpark is gekrompen, maar het aantal laadmeters en onze capaciteit is gestegen."


« Terug naar nieuws